PUSAT JAGAAN DAN ASUHAN

RAUDHATUL IKHWAN

no 11, Jalan Jingga U9, J alan Subang Permai 12, Desa Subang Permai, Seksyen U9, 40150 Shah Alam Selangor Darul Ehsan

H/P : 013-2570177 / 019-4168745 TEL / FAX : 03-78421127

e-mail : raudhatulikhwan@yahoo.com website : raudhatulikhwan.blogspot.com ( SA0117579 – M )

23 JUN 2010

Assalamualaikum,

Tuan,

MEMOHON BANTUAN ZAKAT / SUMBANGAN DAN JEMPUTAN BERBUKA PUASA UNTUK ANAK-ANAK YATIM, ZAKAT ASNAF BAGI RUMAH RAUDHATUL IKHWAN SEMPENA RAMADHAN AL MUBARAK

Merujuk kepada perkara di atas dengan rendah hatinya, saya Rubaizah bt Md Rejab, sebagai pengasas dan penyelia Pusat Jagaan, Asuhan dan Bimbingan Raudhatul Ikhwan yang beralamat seperti di atas, ingin meminta / memohon jasa baik pihak Tuan untuk tajaan/ sumbangan/ bantuan bagi memudahkan perjalanan Raudhatul Ikhwan khususnya dalam bidang pembelajaran dan pengurusan am Raudhatul Ikhwan.

2. Raudhatul Ikhwan adalah sebuah pusat jagaan dan asuhan yang menaungi 30 orang pelajar perempuan yang terdiri daripada anak yatim, fakir miskin, remaja insaf, dan asnaf zakat. Ditubuhkan pada March 2009, bertempat seperti yang beralamat di atas iaitu disebuah rumah sederhana mempunyai 4 bilik dengan hanya 16 orang anak-anak pada awalnya. Disitu jugalah dijadikan kelas untuk pembelajaran anak-anak ini. Anak-anak ini pada awalnya mereka tidak berminat untuk belajar dan bersekolah, maka Raudhatul Ikhwan mengambil peranan mendidik dan memimpin mereka terutama didalam pembinaan akhlak dan syahsiah mulia serta memberikan mereka pendidikan dan pembelajaran ilmu-ilmu asas seperti pengajian agama (Fardhu Ain) dan akademik. Atas kerana ini jugalah Raudhatul Ikhwan mengadakan kelas pengajian agama serta aktiviti-aktiviti lain untuk anak-anak yang tidak berminat belajar secara formal.

3. Pada tahun ini Raudhatul Ikhwan mengambil Premis 2 tingkat untuk tujuan pembelajaran dan asrama bagi penempatan anak-anak ini. Pertambahan pelajar yang semakin meningkat menjadi tanggungjawab pihak kami dalam menyediakan asrama dan pembelajaran yang bersistem.

4. Premis yang diambil beralamat di No 15 Jln Bola Jaring 13 /15, Seksyen 13, 40100 Shah Alam Selangor D.Ehsan. Bangunan tersebut adalah bekas sekolah rendah agama. Jadi keadaan bangunan yang sudah tersiap renovation juga kos sewa yang agak rendah iaitu RM 3000 sebulan, memudahkan pihak Raudhatul Ikhwan untuk mengambilnya. Namun bangunan itu perlu juga dibaiki dan dikemas kinikan untuk menjadikan lebih teratur dan bersistem. Pendaftaran bagi sekolah tersebut untuk didaftarkan dibawah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) sedang diproses dan dikemaskinikan bagi melancarkan perjalanan pembelajaran anak-anak ini. Keperluan utama yang diperlukan adalah berbentuk kewangan selain barangan seperti almari, katil, keperluan pejabat, computer, dan lain-lain.

5. Selain itu, Raudhatul Ikhwan sangat memerlukan kenderaan kerana buat masa ini kami hanya ada sebuah kereta yang digunakan untuk pentadbiran dan urusan anak-anak dirumah ini. Maka pihak rumah amal Raudhatul Ikhwan sangat mengharapkan sebuah van sebagai pengangkutan untuk kegunaan aktiviti harian anak-anak seperti mengangkut anak-anak ke sekolah, ke klinik, aktiviti kokurikulum, aktiviti ziarah serta memenuhi mana-mana jemputan dan undangan masyarakat, dan lain-lain kegunaan.

6. Kadar yuran yang tidak dikenakan kepada anak-anak ini atas masalah kesempitan keluarga masing-masing, membuatkan pihak Raudhatul Ikhwan menanggung sepenuhnya. Dengan ini memerlukan kos yang agak tinggi untuk membiayai anak-anak ini. Memandangkan Rumah ini merupakan satu pusat kebajikan yang baru, sumbangan amat diperlukan bagi membiayai pembelajaran, keperluan pengangkutan, menampung sewa rumah/ premis dan bil-bil, makan minum, utiliti, dan lain-lain yang memerlukan paling kurang RM 15,000 sebulan. Bersama-sama ini, kami lampirkan sekali Profail Raudhatul Ikhwan beserta dengan senarai kos perbelanjaan kami secara terperinci.

7. Sempena kedatangan Ramadhan dan sambutan Aidil Fitri yang tidak lama lagi akan kunjung tiba, kami sangat mengalu-alukan sumbangan/ jemputan untuk berbuka puasa dan persiapan hari raya atau undangan ke sebarang majlis untuk anak-anak yang tinggal di Raudhatul Ikhwan. Semoga anak-anak yang kurang bernasib baik ini berpeluang merasa diraikan dan terhibur dengan keprihatinan dari pihak-pihak yang berhati mulia dan pemurah. Kami juga mengalu-alukan kunjungan dan lawatan Tuan / Puan bagi meraikan penghuni Rumah ini.

8. Oleh itu, kami sangat mengharapkan sumbangan dan bantuan dari pihak Tuan dalam menjayakan cita-cita Raudhatul Ikhwan ini iaitu menjadikan anak-anak ini sebagai generasi harapan yang mampu berdikari dan berjaya juga menjadi aset yang berguna untuk agama, bangsa, dan Negara. Segala perhatian dan sokongan dari pihak Tuan, kami mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga. Semoga amalan baik ini akan dinilai disisi Allah Taala.

Sekian , Terima Kasih.

Yang diamanahkan,

(RUBAIZAH MD REJAB)

Pengurus Raudhatul Ikhwan

Monday, August 9, 2010

PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN

PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN

Disamping menyediakan tempat tinggal untuk anak-anak, Raudhatul Ikhwan ini juga :

• Menyediakan segala sumbangan yang diterima bukan sekadar untuk anak-anak kurang bernasib baik di asrama Raudhatul Ikhwan ini, tetapi juga diberikan kepada anak-anak yatim dan asnaf zakat yang tinggal bersama keluarga mereka.

• Melatih anak-anak untuk menjadi penghibur kepada anak-anak yang senasib dengannya iaitu melalui aktiviti-aktiviti lawatan ke asrama-asrama anak-anak yatim yang lain dan mengadakan persembahan kebudayaan dan program motivasi.

• Menubuhkan Kelab remaja Putera / puteri bagi anak-anak tahap menengah dan Kelab anak-anak kesayangan raudhatul Ikhwan bagi anak-anak diperingkat kanak-kanak.

• Menyediakan khidmat kaunseling kepada ibu bapa / penjaga / waris yang berhadapan dengan masalah anak-anak remaja khususnya.

• Menyediakan aktiviti-aktiviti kemahiran seperti penulisan, jahitan, masakan, pertanian dan lanskap, kebudayaan, kepimpinan dan motivasi demi melahirkan peribadi anak-anak yang pandai berdikari.

• Mengadakan kelas pengajian Al-Quran, agama dan akademik yang asas, serta kelas kemahiran bahasa arab peringkat rendah, menengah dan dewasa.

No comments:

Post a Comment